Technologie mobilne – jak można na nich skorzystać?

Według raportu PWC (dawne PricewaterhouseCoopers) w ciągu najbliższych 5 lat nawet 75 proc. firm będzie musiało się wykazać wysokim poziomem cyfryzacji, aby zachować dotychczasową pozycję konkurencyjną. Jednym z podstawowych narzędzi cyfryzacji biznesu są technologie mobilne.

W handlu i usługach widoczną oznaką wpływu tego trendu jest rozwój płatności bezgotówkowych. Firma PwC wskazuje, że w 2020 roku nawet 85 proc. transakcji w Polsce ma się odbywać bez udziału gotówki. Umożliwia to popularyzacja mobilnego internetu, który zapewnia terminalom dostęp do sieci nawet w oddalonych miejscach. Już w tej chwili większość terminali płatniczych ma możliwość łączenia się z internetem poprzez transmisję danych przez GSM.

Sam trend wykorzystywania technologii mobilnych, czyli urządzeń łączących się z internetem poprzez sieć GSM, jest jednym z najważniejszych zjawisk we współczesnej technologii. Mogą zostać wykorzystane zarówno do promocji usług firmy, jak i usprawnienia jej procesów biznesowych. Ważne jest jednak zrozumienie, dlaczego te technologie mogą być przydatne dla firmy.

Social Local Mobile, czyli rewolucja dla wszystkich

Na wykorzystaniu smartfonów i tabletów skorzystać mogą nie tylko ogromne firmy o dużym kapitale. Przedsiębiorcy mają na przykład do dyspozycji wiele stosunkowo tanich narzędzi, które pozwalają się reklamować przy użyciu urządzeń mobilnych.

Reklamy w wyszukiwarce – już ponad 60 proc. wyszukiwań odbywa się przy użyciu smartfonów i tabletów. Konsumenci szukają w swoich telefonach odpowiedzi na wiele pytań, przede wszystkim dotyczących poszukiwanych dóbr lub produktów.

Telefon jest również pod ręką, gdy użytkownik chce znaleźć, na przykład, dobrą restaurację w okolicy. Dzięki możliwości „wycelowania” reklam w zależności od lokalizacji klienta, restauracja ma możliwość zawężania grupy odbiorców reklamy, na przykład wyłącznie do mieszkańców danego miasta lub dzielnicy.

Reklamy na interaktywnych mapach – użytkownicy smartfonów otrzymują dostęp do interaktywnych map i nawigacji. W systemie Android domyślnie stosowane są mapy Google. W urządzeniach z systemem iOS są to Apple Maps. Firmy, oprócz standardowej reklamy, mają możliwość umieszczenia swojego punktu na mapie oraz reklamowania go w odpowiedzi na określone hasła wyszukiwane przez użytkowników.

Social – nowy kanał promocji mobilnej

Przydatnym dla przedsiębiorców kanałem promocji przy użyciu urządzeń mobilnych są również media społecznościowe. Obecnie już 80 proc. czasu w mediach społecznościowych spędzanego jest na smartfonach i tabletach. Noszone przy sobie smartfony i tablety mogą służyć zarówno chwaleniu danego miejsca, jak i publicznym wylaniu swoich żali na jakość obsługi. Firmy mogą promować się zarówno przy użyciu płatnych form reklamy, jak i poprzez generowanie interesującego odbiorców contentu. Coraz częściej spotykaną formą reklamy wśród kawiarni jest oferowanie darmowego napoju w zamian za opublikowanie zdjęcia i podzielenie się informacją o odwiedzeniu danego miejsca.

Sklepy – beneficjenci mobile

W zupełnie inny sposób na technologiach mobilnych skorzystać mogą sklepy internetowe. Dla nich szczególną wartością jest możliwość wykonywania zakupów w nowych okolicznościach, na przykład w komunikacji miejskiej lub w parku. Co więcej, użytkownicy coraz częściej wykorzystują urządzenia mobilne do wyszukiwania informacji na temat intersujących ich produktów.

Dostosowana do potrzeb smartfonów i tabletów strona (tzw. RWD – Responsive Web Design – technika projektowania strony www, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany np. przeglądarki, smartfonów czy tabletów) sklepu może być dla nich czynnikiem pozwalającym odróżnić konkretnego dostawcę.

Popularnie wykorzystywane narzędzia do budowania sklepów internetowych, takie jak Magento, są w tej chwili domyślnie dostosowane do potrzeb urządzeń mobilnych.

Technologie mobilne pozwalają dotrzeć do klientów poprzez kanał cyfrowy w nowych, zaskakujących kontekstach. Jednocześnie jest to droga, która daje szczególne możliwości do przeprowadzania pomysłowych kampanii. Z tego względu rosnąca popularność tego rodzaju innowacji jest korzystna dla firm z każdego segmentu.

Inne artykuły z tej kategorii