Mała firma na Facebooku

Facebook jest doskonałym narzędziem promocji nawet dla najmniejszych przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać, że działanie w social media wymaga trzymania się pewnych zasad.

Media społecznościowe takie jak Facebook zakładają, że odbiorcy przekazu reklamowego mogą na niego reagować i wchodzić w interakcje. W przypadku tego konkretnego portalu najczęściej są to komentarze, udostępnienia i tak zwane „lajki” pod postami. Fakt, że odbiorcy nawiązują kontakt z firmą, odpowiadają i oceniają jej działania oznacza, że każdy biznes musi pamiętać o podstawach działania mediów społecznościowych.

Bądź szczery

Użytkownicy Facebooka szybko wyczuwają fałsz. Na przykład marka, która nie jest faktycznie młodzieżowa, a jedynie chce być postrzegana w ten sposób komunikując się slangiem z lat 90-tych szybko zostanie wyśmiana. Docieranie do specyficznych grup, na przykład hobbystów lub subkultur wymaga komunikowania się na Facebooku w ich stylu, używając ich języka i pojęć.

Marka nie może sobie również pozwolić na organizowanie fałszywych konkursów, w których cały czas wygrywają znajomi właściciela strony. Znacznie lepiej jest konkursów nie organizować wcale, niż oszukiwać odbiorców.

Właściciel strony nie powinien także bać się pokazywać, że jest po prostu człowiekiem. Jeśli popełnił błąd, przyznać się do niego i przeprosić. Świetnie sprawdza się żartowanie, a nawet przekomarzanie się z odbiorcami, jeśli jest robione na poziomie i w sposób zgodny z profilem grupy.

Strzeż się amatorszczyzny

Choć profil może być prowadzony przez jedną osobę i bez większych kosztów, nie powinien być niedopracowany. Dobrej jakości zdjęcie w tle, uzupełnione dane kontaktowe do firmy oraz możliwość zamieszczania opinii to podstawa prowadzenia komunikacji w tym kanale.

Nawet jeśli profil prowadzony jest własnymi siłami, nie można pozwolić sobie na przygotowywanie grafik w paintcie czy pisanie z błędami ortograficznymi. Takie łatwe do uniknięcia błędy często dyskredytują firmę i wskazują, że jest mało wiarygodna.

Odpowiadaj

Działanie na Facebooku zakłada, że marka chce nawiązywać realny, żywy kontakt ze swoimi odbiorcami polegający na swego rodzaju interakcji. Wiąże się to więc z koniecznością odpisywania na wiadomości. Dobrą praktyką jest odpowiadanie na każdy komentarz, choćby w formie podziękowania za podzielenie się opinią.

Sytuacja, w której firma bez powodu blokuje lub kasuje wybrane komentarze, jest prostym przepisem na „katastrofę” wizerunkową. Internauci są szczególnie wyczuleni na wszelkiego rodzaju próby cenzurowania.

Mała firma może prowadzić poprzez Facebooka niezwykle skuteczne działania promocyjne. Ważne jednak, by prowadzić je systematycznie i zgodnie z pewną wizją. Inaczej będzie to zmarnowany czas i potencjał.

Ryzyko obecności na Facebooku

Ze względu na komunikację odbywającą się w dwóch kierunkach, firma musi liczyć się z koniecznością mierzenia się z niezadowoleniem oraz wątpliwościami swoich fanów. Większość z nich uda się na profil firmy aby wyrazić swoje niezadowolenie z usług i oferty.

Jednocześnie cenzura, usuwanie wpisów oraz brak szczerości przynoszą jedynie efekt odwrotny od pożądanego. Tymczasem struktura mediów społecznościowych umożliwia łatwe dzielenie się treścią z innymi użytkownikami, przez co nawet niewinnie wyglądające wydarzenie może szybko przerodzić się w kryzys o niespotykanej skali.

Inne artykuły z tej kategorii