Kim jest zdalna asystentka?

Według danych Adecco, światowego giganta pośrednictwa pracy oraz zarządzania zasobami ludzkimi, już 30 proc. pracowników w Europie i USA to tak zwani „wolni strzelcy”. Są to ludzie, którzy nie pracują dla jednego pracodawcy na etat, ale najczęściej łączą różne zajęcia i zlecenia.. Wśród nich znajdują się zarówno ci, którzy nie mogą znaleźć sobie stałego zajęcia, pracują dorywczo, ale także niezależni przedsiębiorcy, którzy dzięki swojej wiedzy i umiejętnościom mogą znacznie elastyczniej dobierać sobie zakres pracy.

Ta ostatnia grupa coraz częściej korzysta z usług zdalnych asystentek.

Zdalna asystentka

Zdalna asystentka często jest niezależnym specjalistą o dużym doświadczeniu w pracy administracyjnej oraz organizacyjnej. Podobnie jak office manager czy sekretarka w organizacji, wspiera swoich zleceniodawców poprzez umawianie spotkań, zarządzanie kalendarzem zleceniodawcy czy wspieranie biura w pracy organizacyjnej.

W przeciwieństwie jednak do osoby zatrudnionej na etat, zdalna asystentka nie znajduje się fizycznie w tym samym biurze co jej zleceniodawca. Co więcej, za swoją pracę rozlicza się według stawki godzinowej, a nie poprzez umowę o pracę. Tym samym specjaliści, którzy są zbyt zajęci, by wykonywać telefony, zamawiać kuriera czy szukać najkorzystniejszej oferty na bilet , często zlecają takie zadania wirtualnym asystentkom.

Przewagi nad tradycyjną asystentką

Podstawową przewagą takiego rozwiązania jest fakt, że asystentka wirtualna pracuje ze swoim zleceniodawcą tylko wtedy, gdy istnieje zapotrzebowanie na jej usługi. Oznacza to, że jest to rozwiązanie znacznie tańsze niż zatrudnianie pracownika na umowę o etat.

Zatrudnienie standardowej asystentki wiąże się z wypłacaniem jej pensji o wysokości przynajmniej minimalnej krajowej. Dochodzą również pozostałe koszty pracodawcy, takie jak konieczność zapewnienia sprzętu do pracy oraz miejsca w biurze.

Z tego względu po pomoc zdalnej sekretarki często sięgają przedsiębiorcy, którzy już się czują przytłoczeni liczbą zadań, jakie mają do wykonania, a wciąż nie stać ich lub też nie mają potrzeby zatrudniania kogokolwiek na etat. W sytuacji, gdy zadania administracyjne zajmują mniej niż 2-3 godziny dziennie, zatrudnianie zwykłej asystentki byłoby nadmiernym kosztem, podczas gdy skorzystanie z usług tej wirtualnej pozwala zaoszczędzić wiele czasu.

Po usługi wirtualnych asystentek firmy sięgają również gdy w określonych sezonach mają znacznie więcej pracy administracyjnej, jednak przez cały rok nie mają aż takiego zapotrzebowania na usługi asystentek.

Czego nie zrobi wirtualna asystentka?

Podstawowym ograniczeniem wirtualnej asystentki jest jej nieobecność w biurze. Z tego względu nie może pełnić charakterystycznych dla tego stanowiska funkcji związanych z reprezentacją firmy, takich jak witanie gości czy przygotowywanie sal konferencyjnych na spotkania. Również wszelkiego rodzaju zakupy dokonywane przez wirtualną asystentkę będą musiały być dostarczone kurierem.

Z tego względu wirtualna asystentka jest idealnym rozwiązaniem dla organizacji, które są jeszcze za małe, by zatrudniać personel administracyjny i jednocześnie za duże, by jedna osoba uniosła wszystkie obowiązki związane z zarządzaniem.

Inne artykuły z tej kategorii