Jaki terminal płatniczy wybrać dla biznesu?

Według danych NBP za rok 2016 jedynie 5 proc. Polaków posiadających konto w banku nie miało w swoim portfelu karty płatniczej. Kolejne 2 proc. deklarowało, że co prawda posiada dostęp do tego środka regulowania płatności, jednak z niego nie korzysta.

Oznacza to, że już 93 proc Polaków posiadających konto regularnie korzysta z kart płatniczych. Jest to jeden z najwyższych odsetków na świecie, co oznacza,
że udostępnienie tej formy płatności swoim klientom może być istotnym czynnikiem dla biznesu.

Obecnie właściciele firm mają do dyspozycji wiele modeli terminali płatniczych oferujących różne funkcjonalności.

Terminale stacjonarne – są to urządzenia, które łączą się z internetem przy użyciu kabla lub transmisji danych. Są masywniejsze i mają trwalszą konstrukcję. Najczęściej instalowane są przy kasach fiskalnych w punktach, które muszą obsłużyć duży ruch, takich jak sklepy wielkopowierzchniowe.

Terminale przenośne – tego typu terminale korzystają głównie z mobilnej transmisji danych a zasilane są przy użyciu ładowanych baterii. Tym samym mogą być swobodnie przenoszone. Często są wykorzystywane w restauracjach, aby klient mógł uregulować rachunek bez wstawania od stołu. Korzystają z nich również mobilni specjaliści,
na przykład serwisanci komputerowi, którzy wykonują usługę u klienta.

Terminale z PinPadem – PinPad jest to dodatkowy element terminala służący wyłącznie do wprowadzania numeru PIN. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania nie trzeba podawać klientowi całego urządzenia, co jest dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców obsługujących wielu klientów. PinPad zapewnia również znacznie większą dyskrecję przy wprowadzaniu numeru PIN. Najczęściej po to rozwiązanie sięgają sklepy, apteki oraz inne punkty w których klient, aby się rozliczyć, musi podejść do kasy stacjonarnej. Rozwiązanie takie daje klientom możliwość uregulowania płatności dzięki wykorzystaniu nowoczesnych form, takich jak BLIK czy Android Pay. Więcej na ten temat w artykule na temat płatności mobilnych.

Terminale z ekranem monochromatycznym lub kolorowym – przewagą kolorowego ekranu nad monochromatycznym jest możliwość wyświetlania bardziej atrakcyjnych wizualizacji, na przykład logotypu firmy. Z drugiej strony ekran monochromatyczny zużywa mniej energii i częściej jest stosowany w terminalach mobilnych. Kolorowe ekrany mogą mieć znaczenie z perspektywy firm, dla których szczególnie istotny jest branding, tak, jak ma to miejsce w sieciach franczyzowych.

Jaki terminal płatniczy dla jakiego biznesu?

Wybór odpowiedniego terminala płatniczego zależy od wielu uwarunkowań, takich jak liczba obsługiwanych klientów oraz warunki w jakich świadczone są usługi.

Sklepy wielkopowierzchniowe powinny być wyposażone w stacjonarne terminale
z pinpadem, aby wygodnie obsługiwać dużą liczbę klientów. Brak mobilności terminala
nie jest w tym przypadku problemem. Puby i bary szybkiej obsługi również powinny zaopatrzyć się w tego typu urządzenia, gdyż klienci obsługiwani są przy kasie.

Terminal z pinpadem jest dobrym wyborem również dla mniejszych sklepów, które obsługują swoich klientów w jednym, konkretnym miejscu, gdzie zlokalizowana jest kasa. Punkty o wysokiej rotacji klientów, na przykład piekarnie czy cukiernie, powinny postawić na możliwie szybki i wygodny w obsłudze terminal z ekranem dotykowym, co pozwoli im skuteczniej rozładowywać kolejki i ograniczyć liczbę powtarzanych czynności.

Restauracje i kawiarnie powinny postawić na terminale mobilne. Klienci tego typu firm oczekują, że będą mogli uregulować rachunek nie wstając od stolika. W terminale mobilne powinni się również zaopatrzyć usługodawcy, którzy spodziewają się wyjazdów
do klientów, na przykład serwisanci czy mechanicy.

Punkty usługowe mogą odnieść korzyści z zakupu mobilnego terminala i kasy nawet jeśli świadczą usługi w jednym, konkretnym miejscu. Fryzjer czy kosmetyczka mogą otrzymać zlecenie wykonania usługi u klienta, a więc wykorzystanie mobilnego terminala i kasy pozwoli skuteczniej obsłużyć tego typu zlecenia.

Niektórzy przedsiębiorcy mogą wiele zyskać na zastosowaniu modelu hybrydowego, łączącego kasy i terminale mobilne ze stacjonarnymi. Przykładem mogą być hotele, które rozliczają płatności przy użyciu stacjonarnych punktów, a klientów przyhotelowej restauracji obsługują mobilnie.

Inne artykuły z tej kategorii