Dlaczego Polacy płacą gotówką w internecie?

Raport „Płatności Internetowe 2016” przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że Polacy wciąż lubią zapłacić gotówką za towar zakupiony w internecie.

W tej chwili jedynie 9 proc. Polaków nigdy nie zapłaciło gotówką za swoje internetowe zakupy. Jednocześnie 26 proc. w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozliczyło się w ten sposób więcej niż 5 razy.

Dla 22 proc. badanych gotówka była narzędziem płatności więcej niż 10 razy a 17 proc. badanych zapłaciło od 2 do 5 razy przy użyciu gotówki.

Anonimowość, przyzwyczajenie, brak zaufania

Według cytowanego powyżej raportu najczęstszą przyczyną płatności w gotówce jest przyzwyczajenie do tej formy rozliczeń. Ten powód wskazało 20 proc. respondentów. Drugim najpopularniejszym powodem była chęć zachowania anonimowości.

Brak zaufania, czy to do sklepu, płatności czy samego procesu zakupowego jest powszechnie wskazywaną przyczyną sięgania po gotówkę. Dla 15 proc. płacących problemem jest zaufanie do sklepu w którym kupują po raz pierwszy. Kolejne 14 proc. boi się, że jeśli płaci z góry, nie otrzymają zamówionego towaru a 11 proc. obawia się płatności internetowych.

Interesujące podejście przedstawia 13 proc. konsumentów, którzy płacą gotówką, bo wtedy kurier odczuwa większą presję, by do nich dotrzeć.

Dla 9 proc. gotówka jest jedynym dostępnym narzędziem, gdyż nie korzystają z bankowości elektronicznej.

Duży zakup gotówką

Dane pozyskane przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wskazują, że najczęściej przy zakupach online Polacy płacą gotówką za sprzęt AGD, komputery oraz elektronikę – tę kategorię wskazało 15 proc. badanych. Drugą najczęstszą grupą towarów kupowanych
w internecie za gotówkę jest biżuteria (12 proc. wskazań), a na trzecim miejscu znajduje się kultura (książki, płyty itp.) oraz odzież, akcesoria i dodatki.

Jednocześnie 4 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się kupić przez internet nieruchomość za gotówkę.

Powyższe zestawienie wskazuje, że chęć sięgania po gotówkę wynika w Polsce przede wszystkim z ograniczonego zaufania do instytucji płatniczych oraz sklepów internetowych. Spora część badanych sięga po płatność przy odbiorze w sklepach w których kupują „po raz pierwszy”. Oznacza to, że gdy już zaufanie zostanie zbudowane, skłonni są zaufać internetowym narzędziom płatności.

Inne artykuły z tej kategorii