Co to jest dropshipping?

Dropshipping jest to model logistyczny dla sklepów internetowych, który zakłada przeniesienie odpowiedzialności za wysyłkę towaru na dostawcę, na przykład hurtownię lub producenta.

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma wyzwaniami, z których większość związana jest z obsługą logistyczną procesu zamówień. Obowiązkiem tradycyjnie działającego sklepu internetowego jest zapakowanie i wysłanie towaru w terminie oraz zadbanie, by stany magazynowe możliwie najpełniej odpowiadały na zapotrzebowanie klientów.

Z tego względu wiele mniejszych sklepów decyduje się na działanie w modelu dropshippingowym, w którym obowiązki logistyczne przejęte zostają przez dostawcę towaru, na przykład hurtownię lub producenta.

Obecnie już od 22 do 33 proc. sprzedawców internetowych w USA włączyło w swój biznes dropshipping jako element modelu biznesowego. Co więcej, przeciętnie średnio zysk sklepu, który wykorzystuje w swojej działalności dropshipping jest nawet 18,33 proc. wyższy niż sklepu, który działa w modelu tradycyjnym1. Jest to na tyle popularny model funkcjonowania sklepu internetowego, że najpopularniejsze platformy i dostawcy oprogramowania udostępniają gotowe integracje i wtyczki obsługujące tego typu działania.

Działalność sklepu ogranicza się do zbierania zamówień i przekazywania ich do dostawcy.

Zalety dropshippingu

Z perspektywy sklepu internetowego, szczególnie niewielkiego, działanie w modelu dropshippingowym ma wiele zalet. Wśród nich wymienić można przede wszystkim:

  • Pozbycie się problemów związanych z kosztownym magazynowaniem – sklep nie musi „mrozić” pieniędzy w towarze, nie ma także potrzeby wynajmowania pomieszczeń służących mu za magazyny towaru. Nie ryzykuje także, że źle ulokuje środki lub, w przypadku zwiększonego ruchu, zabraknie mu towaru do obsługi zamówień.
  • Przeniesienie odpowiedzialności za wysyłkę na inny podmiot – przy dropshippingu firma nie podpisuje własnych umów z kurierami i pocztą. Sprzedawca nie musi także poświęcać czasu na pakowanie i przygotowywanie paczek do wysyłki. Zamiast tego cały proces koordynowany jest przez dostawcę.
  • Możliwość skupienia się na innych aspektach biznesu – dzięki zaoszczędzonym środkom i czasowi firma może skupić się na innych koniecznych elementach biznesu, na przykład pozyskiwaniu klientów i działaniach marketingowych.

Wady dropshippingu

Wraz z przeniesieniem odpowiedzialności za wysyłkę towaru na dostawcę, firma traci kontrolę nad całym procesem. Do najpoważniejszych wad takiej sytuacji zaliczyć można:

  • Brak komunikacji między sklepem a dostawcą – może się zdarzyć, że firma będzie zbierała zamówienia na produkty, których akurat zabrakło w hurtowni. Efektem takiej sytuacji jest niezadowolenie klientów oraz problemy wizerunkowe. Rozwiązaniem jest ścisła, najlepiej zautomatyzowana komunikacja.
  • Brak możliwości personalizowania przesyłek – do 2020 roku to doświadczenia klienta będą czynnikiem decydującym o wyborze danej marki i będą ważniejsze nawet niż cena towaru. Z tego względu firmy coraz częściej personalizują i uatrakcyjniają swoje przesyłki – pakują towar w kolorowy papier, perfumują albo dołączają ręcznie pisane listy. W dropshippingu takie działanie jest niemożliwe.

Dropshipping jest jednym z ciekawszych modeli funkcjonowania, szczególnie na początku działalności. Dlatego początkujący przedsiębiorcy internetowi, którzy rozważają uruchomienie własnego sklepu internetowego, powinni zastanowić się, czy to właśnie dropshipping nie będzie najlepszym wyborem.

Inne artykuły z tej kategorii