Big data w małej firmie – praktyczne przykłady

Big data, czyli analiza i interpretacja wielkich zbiorów danych postrzegana jest jako jedna z największych rewolucji IT w ostatnich latach. Najczęściej big data kojarzona jest z korporacjami i gigantami klasy Google lub Amazon. Jednak proste narzędzia do analizy danych mogą wspomóc nawet najmniejszy biznes.

 

Eksplozja Big Data wiąże się przede wszystkim z rosnącą ilością danych produkowanych przez ludzi. Do 2020 roku ilość danych produkowanych przez każdego człowieka w sekundę wzrośnie do 1,7 megabajta. W tym samym roku ilość danych dostępnych na całym świecie ma wzrosnąć do 44 zettabajtów, z obecnych 4,4 zettabajtów. Tak gigantyczny wzrost wynika przede wszystkim z nowych wzorców zachowań ludzi. Użytkownicy Facebooka w każdej sekundzie wysyłają do siebie 31,25 milionów wiadomości prywatnych, generując tym nowe informacje na świecie.

 

Jakie dane warto zbierać?

W tej chwili firmy mają możliwość zbierania danych na temat niemal każdego aspektu prowadzonej działalności. Mogą przechowywać i przetwarzać transakcje związane z dokonanymi transakcjami, zaopatrzeniem lub też preferencjami swoich klientów. Wiele zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Jednak ze względu na konieczność rejestrowania każdej transakcji oraz obowiązek przechowywania dokumentacji, najprostsze jest analizowanie danych transakcyjnych. Na ich podstawie można wyciągać wnioski dotyczące korelacji między zapotrzebowaniem a porą dnia, roku albo konkretnym okresem.

Przykład:

Kawiarnia odnotowała, że wśród klientów w godzinach porannych przeważają zamówienia na wynos. Z tego względu właściciel zdecydował się na otwarcie punktu odbioru zamówień w oknie, dzięki czemu możliwe stała się osobna obsługa klientów, którzy chcą szybko kupić kawę od tych i osób, które chcą na spokojnie zjeść śniadanie w lokalu.

Dalsza analiza danych transakcyjnych poparta obserwacją wskazała, że kawiarnia w ciągu dnia obsługuje trzy grupy klientów. Rankiem pojawiają się ludzie zamawiający kawę i śniadania, w południe przychodzą matki z dziećmi a wieczorem pojawiają się goście, którzy czytają książki i gazety.

Z tego względu właściciel ma możliwość wprowadzenia udogodnień dla wybranych grup klientów. Gdy poranny szczyt przechodzi, przestawia stoliki tak, by zorganizować kącik zabaw dla dzieci. Wieczorem z kolei rozkłada gazety, zakupił także regał z książkami, które każdy gość może poczytać.

Wykorzystać moc IT

Obecnie firmy mają możliwość zbierania i przetwarzania danych dzięki odpowiednim systemom informatycznym. Sklepy, zarówno te internetowe jak i tradycyjne, mogą korzystać z oprogramowania do zarządzania magazynem (WMS). Z kolei firmy, których działalność opiera się na interakcjach ze stałymi klientami, powinny zainteresować się oprogramowaniem do zarządzania relacjami z klientami.

Przykład:

Właściciel sklepu internetowego z zabawkami zdecydował się sięgnąć po system do zarządzania relacjami z klientami (CRM). Dzięki temu jest w stanie szybko przejrzeć i analizować historie zamówień konkretnych osób.

Za pomocą CRM właściciel sklepu może na podstawie poprzednich zamówień personalizować ofertę i proponować kolejne zakupy. Dzięki temu fani klocków i łamigłówek otrzymują inne newslettery i oferty promocyjne niż miłośnicy lalek lub modeli.

Nabranie podstawowych umiejętności związanych z przetwarzaniem danych otwiera nowe możliwości dla zbierania i wykorzystywania posiadanych danych. Sięgnięcie po nie zależy wyłącznie od inicjatywy i inwencji właścicieli firmy.

Przykład:

Właściciel sklepu internetowego z zabawkami postanowił zapytać swoich klientów o daty urodzin ich dzieci. Dzięki temu uzyskał informacje na temat liczby dzieci oraz ich wieku.
Posiada zatem od teraz możliwość wysyłania lepiej dopasowanych do potrzeb swoich klientów ofert. Co więcej, każdy klient otrzymuje rabat związany z urodzinami swojego dziecka, zachęcający do kupowania prezentów urodzinowych właśnie w tym sklepie.

Wykorzystanie big data w małej firmie jest powiązane raczej z kreatywnością niż sięganiem po wyjątkowe i zaawansowane narzędzia. Najważniejsze jest zbieranie odpowiednich danych i nauczenie się szukania w nich odpowiedzi na biznesowe wyzwania.

Inne artykuły z tej kategorii