Analityka sprzedaży w małej firmie
Sprzedaż jest jednym z najłatwiej poddających się analizie sektorów w firmie. Kluczowe jest jednak umiejętne spojrzenie na posiadane informacje. Urządzenia fiskalne dają firmom możliwość dokładnego kontrolowania daty i godziny sprzedaży konkretnego towaru.
Już takie informacje pozwalają nawet niewielkiej firmie przeanalizować:
- Na które towary jest największe zapotrzebowanie
- Jakie zależności istnieją między porą dnia a zapotrzebowaniem na towar
- Jakie zależności istnieją między dniem tygodnia a zapotrzebowaniem na towar
Dzięki takim informacjom punkt usługowy lub sklep mogą modyfikować ofertę w ciągu dnia oraz dopasowywać ją do oczekiwań klientów. Przykładem może być tworzenie promocji cross- i up-sellingowych.
Przykład:
Kawiarnia odnotowała, że większość klientów między godziną 10 a 14 stanowią matki
z dziećmi. Z tego względu udostępniła swoim klientkom zestawy dziecięce zawierające gorącą czekoladę i ciastko.
Kolejnym etapem sprzedaży jest analiza przepływu klientów między poszczególnymi kanałami, takimi jak Facebook, sklep offline oraz witryna internetowa. Najprostszym sposobem badania przepływu klientów jest udostępnianie im kodów rabatowych.
Przykład:
Firma chce zbadać jak wielu użytkowników z Facebooka faktycznie przychodzi
do kawiarni. Dlatego każdemu udostępnia indywidualny kod rabatowy możliwy do zrealizowania tylko w kawiarni.
Przykład:
Sklep odzieżowy chce sprawdzić jak wielu użytkowników zainteresowanych jest później zakupami w sklepie online. Z tego względu udostępnia klientom kod rabatowy
do zrealizowania w sklepie online.
Jak analizować sprzedaż?
Kluczowym elementem analizowania sprzedaży jest całościowe spojrzenie na działanie firmy w konkretnym czasie oraz powiązanie wielu czynników. Oprócz zbierania samych informacji na temat sprzedaży, właściciel sklepu, czy tez punktu usługowego, powinien przechowywać dane na temat działań, jakie podejmuje – promocji, obniżek albo organizowanych wydarzeń. Dzięki temu możliwe będzie jeszcze skuteczniejsze przygotowywanie promocji w przyszłości.
Jednocześnie podczas badania danych należy zachować rozsądek i zdrową dawkę sceptycyzmu. Nawet jeśli konkretne dwa czynniki wydają się ze sobą powiązane, niekoniecznie musi tak być. Przykładem mogą być wahnięcia w popycie na poszczególne produkty, na przykład jednoczesny spadek zainteresowania bułkami i czekoladą.
Inne artykuły z tej kategorii

Firmy mogą stosować mechanizm podzielonej…
1 lipca weszły w życie przepisy wdrażające mechanizm podzielonej płatności. Opcja split payment dla firm płacących za produkty lub usługi...

Nowe obowiązki mniejszych przedsiębiorców.
Od 1 lipca przedsiębiorcy będą musieli przekazywać JPK na żądanie urzędu skarbowego. Od początku lipca wchodzą nowe obowiązki dla...

Wsparcie dla start-upów
Wsparcie dla start-upów priorytetem resortu przedsiębiorczości. Na zastrzyk finansowy może liczyć nawet czterysta innowacyjnych...